| Autor | Wiadomo¶æ | 
      
		|  | 
  | Hubabuba | 
     
        |  Wys³any: 2009-03-22, 13:49   Odrestaurowanie felg aluminiowych | 0 |  |  | 
   
      | Posty: 5
 
 | 
            
               | Witam. 
 Jestem w posiadaniu aluminiowych felg. Owe felgi by³y bardzo zajechane przez poprzedniego w³a¶ciciela, który notorycznie naje¿dza³ na krawê¿niki. Postanowi³em zatem je odrestaurowaæ. ¦ci±gna³em lakier (scansolem) do czego¶ bia³ego. Zapewne to podk³ad, który nawet scansolem  nie schodzi na dobrze. Zdecydowa³em wiêc, ¿e pozostawiê podk³ad. Miejscami jest go³e aluminium i owy podk³ad. Skoro jest tak mocny, to po co go ¶ci±gaæ. Po ¶ci±gniêciu wszystkich warstw lakieru. Przejecha³em wszystkie felgi (podk³ad + go³e aluminium) czerwonym papierem 80.
 
 Pytanie mam co teraz z tym zrobiæ ?
 
 1. Jakich dalej u¿ywaæ papierów, ¿eby pó¼niej nanie¶æ podk³ad ? Czy to bia³e na felgach, mo¿e pozostaæ ?
 
 2. Miejscami s± nie du¿e dziurki oraz nierówno¶ci. Czy takie nie du¿e 2 - 4 mm, mo¿na szpachlowaæ ? Je¶li tak to czym najlepiej ?
 
 3. Mam zamiar malowaæ felgi spreyem (wiem, ¿e to nie najlepszy pomys³) ale mo¿e wytrzyma chocia¿ rok, nie u¿ytkuj±c ich zim± ? By³em w lakierniczym i go¶æ poleca³ mi zestaw 3 czê¶ciowy MOTIP (podk³ad+baza+klar). Da radê ?
 
 4. Prosi³bym o jakie¶ wskazówki dotycz±ce dalszych etapów prac, poniewa¿ jestem zielony w temacie i stoje w miejscu.
 
 Z góry bardzo dziêkuje za pomoc. Odwdziêczê siê smacznymi piernikami z Torunia oraz ciê¿arówk± dobrego piwa.
 
 Pozdrawiam
 
 Poni¿ej zamieszczam zdjêcia omawianych felg.
 
 
 
 
   
   
   
   
  |  | 
	
		|  |  | 
   
		|  | 
  | adam12 | 
     
        |  Wys³any: 2009-03-22, 15:12 | 0 |  |  | 
   
      | Pomóg³: 5 razy
 Posty: 94
 
 | 
            
               | z tego co mi wiadomo to na go³e alu daje sie podk³ad reaktywny dopiero potem akrylowy i baza plus klar. najlepiej by by³o zrobiæ to tak. ma³e uszczerbki na rantach zjed¼ papierem 400 na mokro. pry¶nij felgi reaktywnym na to podk³ad akrylowy. potem papier 400 600 1000 i lakier bazowy a na to bezbarwny. je¶li zrobisz w ten sposób felgi bed± jak nowe. podk³adem wype³nisz wszystkie ubytki a po tysi±cu nie bêdziesz mia³ widocznych rysek po grubszych papierach. Je¶li chcesz sprejowaæ to ¿eby ³adnie wygl±da³o musisz zjechaæ je na mokro chocia¿ 600 bo podk³ad w spreju nie wype³ni ci rys po 80. lepiej dobrze przygotowaæ i potem cienko prysn±æ ni¿ sie wkurzaæ. co do spreyów to kieruj sie cen± chocia¿ na moje to sprey na felgi ........  b³oto woda kamienie ..... warto???
 |  | 
	
		|  |  | 
   
		|  | 
  | gola   | 
     
        |  Wys³any: 2009-03-22, 16:30 | 0 |  |  | 
   
      | Pomóg³: 23 razy
 Posty: 854
 
 | 
            
               |  	  | adam12 napisa³/a: |  	  | z tego co mi wiadomo to na go³e alu daje sie podk³ad reaktywny dopiero potem akrylowy i baza plus klar...? | 
 
       a niby po co ten reaktywny?Aby aluminium nie zardzewialo?
 Podklad epoxydowy (celem zlapania przyczepnosci do aluminium),nastepnie tak jak kolega pisal wyzej.
 Na temat lakierowania sprayem sie nie wypowiem
   |  | 
	
		|  |  | 
   
		|  | 
  | gizbern   | 
     
        |  Wys³any: 2009-03-22, 19:43 | 0 |  |  | 
   
      |  
 Pomóg³: 4 razy
 Posty: 99
 Sk±d: Czêstochowa-Poland
 
 |  | 
	
		|  |  | 
   
		|  | 
  | adam12 | 
     
        |  Wys³any: 2009-03-22, 21:15 | 0 |  |  | 
   
      | Pomóg³: 5 razy
 Posty: 94
 
 | 
            
               | dok³adnie. reaktywny - epoxydowy niewa¿ne byle przyczepno¶æ by³a. nie potrzebnie rwa³e¶ podk³ad do zera. mog³e¶ zmatowaæ na to wype³niacz i pó³ roboty do przodu |  | 
	
		|  |  | 
   
		|  | 
  | Hubabuba | 
     
        |  Wys³any: 2009-03-22, 21:48 | 0 |  |  | 
   
      | Posty: 5
 
 | 
            
               | Niestety ju¿ za pó¼no. 
 A tak po za tym, ca³a góra felg jak i ranty nie mia³y tego bia³ego podk³adu. Podk³ad jest tylko na bocznych ¶ciankach oraz tam gdzie nazwa producenta felg i numery seryjne.
 
 Niestety nie posiadam sprzêtu lakierniczego, a naprawdê chcê zrobiæ to tanim kosztem, bo felgi fajne, ale ³adowaæ w nie (400 z³ + napawanie) mija siê z celem. Dlatego wolê zrobiæ to samemu, a widzia³em felgi malowane spreyem (2 sk³adnikowym) oraz inny komplet malowany MOTIP-em i wygl±da³o zacnie. Powiem tak. chcê aby wygl±da³y lepiej ni¿ wcze¶niej - a by³y kompletnie zajechane w trupa. Trochê mi zesz³o przygotowanie ich do takiego stanu jak powy¿ej, pilnik wchodzi w felgi jak w mas³o.
 
 Rozumiem, ¿e w tym wypadku nie napawaæ takich nierówo¶ci i wg³ebiêñ jak na powy¿szych zdjêciach ? Wystarczy podk³ad, który to wype³ni ? Czy te podk³ady z linków powy¿ej mo¿na nanie¶æ czym¶ po za pistoletem ?
 
 W nadchodz±cym tygodniu udam siê do mieszalni lakierów i dowiem siê o nabijanie bezbarwnego z utwardzaczem w sprey. Wiem, ¿e to druciarstwo, ale napewno bêdzie lepiej ni¿ by³o, a jak wspomnia³em, nie dysponuje osprzêtem lakierniczym ani kwot± aby becalowaæ lakiernikowi.
 |  | 
	
		|  |  | 
   
		|  | 
  | adam12 | 
     
        |  Wys³any: 2009-03-23, 18:19 | 0 |  |  | 
   
      | Pomóg³: 5 razy
 Posty: 94
 
 | 
            
               | to chocia¿ podszpachluj du¿e ubytki ale na rantach lepiej zjed¼ je do zera papierem na mokro bo jak poszpachlujesz to szasem przy zak³adaniu opon mo¿e byæ a³a. nie znam sie na spreyach bo mnie od samego pocz±tku podnieca³ kompresor   |  | 
	
		|  |  | 
   
		|  | 
  | Hubabuba | 
     
        |  Wys³any: 2009-04-12, 12:28 | 0 |  |  | 
   
      | Posty: 5
 
 | 
            
               | Felgi ju¿ napawane, zeszlifowane, malutkie dziurki zaszpachlowane szpachlówk± novol z py³kami aluminium.  Ca³e felgi przelecia³em p360 na wode. Odt³uszczone przygotowane pod podk³ad. Z puszek nie zrezygnowa³em. 
 Zaczynam k³a¶æ podk³ad. 1 warstwa, ile czekaæ ¿eby po³o¿yæ 2 warstwe podk³adu ?
 
 Po 2 warstwie - dzieñ czekam, szlifuje papierami i maluje baz±.  3 warstwy bazy, miêdzy warstwami odstêp 15 minut wystarczy ?
 
 Po ostatniej warstwie bazy czekam 1 godzine i k³adê klar ? 1 warstwa - ile czekaæ nim po³o¿ê kolejn± warstwê klaru ?
 |  | 
	
		|  |  | 
   
		|  | 
  | gizbern   | 
     
        |  Wys³any: 2009-04-12, 12:36 | 0 |  |  | 
   
      |  
 Pomóg³: 4 razy
 Posty: 99
 Sk±d: Czêstochowa-Poland
 
 | 
            
               | Co do drugiej warstwy podk³adu to wszystko zale¿y od jego producenta i temperatury suszenia,czas schniêcia pierwszej warstwy powinien pisaæ na opakowaniu. Czas 1h po której k³adziesz klar stanowczo za d³ugi,wystarczy 15min a nawat mniej.
 |  
				| _________________ 
 
  |  | 
	
		|  |  | 
   
		|  | 
  | dawid | 
     
        |  Wys³any: 2009-04-12, 13:11 | 0 |  |  | 
   
      |  
 Pomóg³: 6 razy
 Posty: 577
 
 | 
            
               | Reaktywny to nietylko antykorozja to tez poleprzenie przyczepnosci na alu leprze podobno niz epoxydy |  
				| _________________ hmmm
 |  | 
	
		|  |  | 
   
		|  | 
  | pitterek   | 
     
        |  Wys³any: 2009-04-12, 18:52 | 0 |  |  | 
   
      |  
 Pomóg³: 3 razy
 Posty: 306
 
 | 
            
               |  	  | Cytat: |  	  | Zaczynam k³a¶æ podk³ad. 1 warstwa, ile czekaæ ¿eby po³o¿yæ 2 warstwe podk³adu ? | 
 
 nie ¿a³uj podk³adu. jesli chcesz szlifowac 400-->600-->1000 to po³ó¿ 3 pe³ne warstwy podk³adu bo inaczej wszystko poprzecierasz i bedziesz mia³ problemy z na³ozeniem lakieru bazowego.
 jak po³o¿ysz tylko 2 warstwy do oszlifuj dok³adnie 800 i tak zostaw, noi uwa¿aj na przetarcia
 |  
				| _________________ Pit
 
  |  | 
	
		|  |  | 
   
		|  | 
  | pitterek   | 
     
        |  Wys³any: 2009-04-12, 18:53 | 0 |  |  | 
   
      |  
 Pomóg³: 3 razy
 Posty: 306
 
 | 
            
               | o widzê ¿e odgrza³em temat, felgi pewnie juz dawno pomalowane... |  
				| _________________ Pit
 
  |  | 
	
		|  |  | 
   
		|  | 
  | Hubabuba | 
     
        |  Wys³any: 2009-04-12, 19:35 | 0 |  |  | 
   
      | Posty: 5
 
 | 
            
               | Podk³adu nie szczêdzi³em, posz³o na jedn± felgê 200 ml. Pokry³o bardzo dobrze, momentami a¿ zaczê³o siê zlewaæ, czyli za du¿o, ale i tak jest dobrze. Tak czu³em, ¿e 200 ml, nie wystarczy na 4 felgi = 17 calowe. Choæ sprzedawca tak mówi³, we wtorek pêdze do sklepu po kolejne puszki podk³adu. |  | 
	
		|  |  | 
   
		|  | 
  | Prezes | 
     
        |  Wys³any: 2009-04-20, 18:30 | 0 |  |  | 
   
      |  
 Pomóg³: 2 razy
 Posty: 72
 
 | 
            
               | Chyba siê nie ³udzisz, ¿e w 400-ml sprayu jest 400 ml zawarto¶ci   Swoj± drog±, hardcorowiec z Ciebie, ¿e 2-sk³adnikowe warstwy chcesz nabijaæ w spray. U mnie to by siê z¿elowa³o, nim przyst±pi³bym do malowania
   Rozumiem, ¿e nie wsyzscy mog± sobie pozwoliæ na zlecenie  takich robót profesjonali¶cie. Moim zdaniem jednak, pistolet i sprê¿arka to podstawa i naprawdê warto w te urz±dzenia zainwestowaæ. Sprayem nigdy dobrze nie wyjdzie. Wiem z do¶wiadczenia. Bêdziesz poprawiaæ w nieskoñczono¶æ, koszty i tak urosn±, a zadowolenia z efektu nie u¶wiadczysz.
 
 Skoro ju¿ mowa o felgach aluminiowych... Co my¶licie o polerowaniu? W marcowym "Automobili¶cie" jest wzmianka o polerowanych felgach. Efekt ciekawy, tylko jak go osi±gn±æ, i to najlepiej - jak go TRWALE osi±gn±æ? Macie na to jaki¶ sposób? Bezbarwny nie bêdzie mieæ dobrej przyczepno¶ci do aluminium, a je¶li nawet, no to za jaki¶ czas i tak odlezie nam p³atami. Co robiæ? Chromowaæ? Chyba na niew³a¶ciwym forum tê kwestiê poruszam.
   |  | 
	
		|  |  | 
   
		|  | 
  | No-limit | 
     
        |  Wys³any: 2009-04-20, 20:14 | 0 |  |  | 
   
      |  
 Pomóg³: 34 razy
 Posty: 1179
 
 | 
            
               |  	  | Prezes napisa³/a: |  	  | Chyba siê nie ³udzisz, ¿e w 400-ml sprayu jest 400 ml zawarto¶ci   Swoj± drog±, hardcorowiec z Ciebie, ¿e 2-sk³adnikowe warstwy chcesz nabijaæ w spray. U mnie to by siê z¿elowa³o, nim przyst±pi³bym do malowania
   Rozumiem, ¿e nie wsyzscy mog± sobie pozwoliæ na zlecenie  takich robót profesjonali¶cie. Moim zdaniem jednak, pistolet i sprê¿arka to podstawa i naprawdê warto w te urz±dzenia zainwestowaæ. Sprayem nigdy dobrze nie wyjdzie. Wiem z do¶wiadczenia. Bêdziesz poprawiaæ w nieskoñczono¶æ, koszty i tak urosn±, a zadowolenia z efektu nie u¶wiadczysz.
 
 Skoro ju¿ mowa o felgach aluminiowych... Co my¶licie o polerowaniu? W marcowym "Automobili¶cie" jest wzmianka o polerowanych felgach. Efekt ciekawy, tylko jak go osi±gn±æ, i to najlepiej - jak go TRWALE osi±gn±æ? Macie na to jaki¶ sposób? Bezbarwny nie bêdzie mieæ dobrej przyczepno¶ci do aluminium, a je¶li nawet, no to za jaki¶ czas i tak odlezie nam p³atami. Co robiæ? Chromowaæ? Chyba na niew³a¶ciwym forum tê kwestiê poruszam.
   | 
 Nie ma sposobu.tylko mleczko np.:Autosol co 2 tygodnie.
 |  | 
	
		|  |  | 
   
		|  | 
  | skwaros   | 
     
        |  Wys³any: 2009-04-21, 11:10 | 0 |  |  | 
   
      |  
 Pomóg³: 2 razy
 Posty: 51
 Sk±d: zpm
 
 | 
            
               | Sprayem mo¿na piêknie polakierowaæ, oto efekt: 
 
   
 
   
 A co do polerki to tylko i wy³±cznie od czasu do czasu pasta polerska Autosol.
 |  | 
	
		|  |  | 
   
		|  | 
  | Prezes | 
     
        |  Wys³any: 2009-04-22, 07:57 | 0 |  |  | 
   
      |  
 Pomóg³: 2 razy
 Posty: 72
 
 | 
            
               | Moje gratulacje!   Ja w tej chwili to sprayu u¿y³bym jedynie do malowania i lakierowania najwy¿ej jakich¶ listew. Nawet sprayowy bezbarwny nie rozlewa siê tak ³adnie jak pistoletowy z utwardzaczem.
 |  | 
	
		|  |  | 
   
		|  | 
  | shalashaska   | 
     
        |  Wys³any: 2009-04-26, 11:33 | 0 |  |  | 
   
      |  
 Pomóg³: 1 raz
 Posty: 190
 Sk±d: Kraków
 
 | 
            
               | Mam pytanko: -czy na podklad epoxydowy mozna klasc od razu akryl?
 -czy podkladem epoxydowym zakryje odpryski na masce odpryski?
 |  | 
	
		|  |  | 
   
		|  | 
  | gola   | 
     
        |  Wys³any: 2009-04-26, 14:16 | 0 |  |  | 
   
      | Pomóg³: 23 razy
 Posty: 854
 
 | 
            
               |  	  | shalashaska napisa³/a: |  	  | Mam pytanko: -czy na podklad epoxydowy mozna klasc od razu akryl?
 -czy podkladem epoxydowym zakryje odpryski na masce odpryski?
 | 
 
 -mozesz po godzinie przykryc podkladem akrylowym
 -odpryski na masce powinny byc rozszlifowane a nie zakrywane podkladem.
 |  | 
	
		|  |  | 
   
		|  | 
  | shalashaska   | 
     
        |  Wys³any: 2009-04-27, 20:05 | 0 |  |  | 
   
      |  
 Pomóg³: 1 raz
 Posty: 190
 Sk±d: Kraków
 
 | 
            
               | Z tym rozszlifowaniem moze byc troche ciezko, mam w podobnej sytuacji zderzak i marnie to widze.A gdzies tutaj na forum czytalem ze mozna jakos to przykryc podkladem. |  | 
	
		|  |  | 
   
		|  | 
  | kalbi   | 
     
        |  Wys³any: 2009-04-27, 20:16 | 0 |  |  | 
   
      | Pomóg³: 32 razy
 Posty: 1682
 Sk±d: Warszawa
 
 | 
            
               | mo¿na ale za jaki¶ nied³ugi czas ci to si±dzie i bêd± widoczne te odpryski pod lakierem. Odprysków siê nie szpachluje i nie zalewa podk³adem. Nale¿y je rozszlifowaæ! 	  | shalashaska napisa³/a: |  	  | Z tym rozszlifowaniem moze byc troche ciezko, mam w podobnej sytuacji zderzak i marnie to widze.A gdzies tutaj na forum czytalem ze mozna jakos to przykryc podkladem. | 
 |  
				| _________________ 
 
  |  | 
	
		|  |  | 
   
		|  | 
  | shalashaska   | 
     
        |  Wys³any: 2009-04-28, 05:11 | 0 |  |  | 
   
      |  
 Pomóg³: 1 raz
 Posty: 190
 Sk±d: Kraków
 
 | 
            
               | Mo¿na je rozszlifowaæ szlifierk± rotacyjn±? |  | 
	
		|  |  | 
   
		|  | 
  | banshee   | 
     
        |  Wys³any: 2009-04-28, 10:51 | 0 |  |  | 
   
      | staram siê jak mogê 
 Pomóg³: 2 razy
 Posty: 71
 Sk±d: Bydgoszcz
 
 | 
            
               |  	  | Prezes napisa³/a: |  	  | ...Skoro ju¿ mowa o felgach aluminiowych... Co my¶licie o polerowaniu? W marcowym "Automobili¶cie" jest wzmianka o polerowanych felgach. Efekt ciekawy, tylko jak go osi±gn±æ, i to najlepiej - jak go TRWALE osi±gn±æ? Macie na to jaki¶ sposób? Bezbarwny nie bêdzie mieæ dobrej przyczepno¶ci do aluminium, a je¶li nawet, no to za jaki¶ czas i tak odlezie nam p³atami. Co robiæ? Chromowaæ? Chyba na niew³a¶ciwym forum tê kwestiê poruszam.   | 
 
 Roboty tyle samo co ze starym b³otnikiem na którym le¿y szpachel
   
 1. Usuwasz stary lakier
 2. Nastêpnie szlifujesz papierami zaczynaj±c od 240 przez 320 i 400 pó¼niej przerzucasz siê na wodny 600 dalej 800, 1200.
 Pamiêtaj, ¿e drobniejszy bierzesz zawsze po to, aby usun±æ rysy po poprzednim.
 Na koniec mo¿na polecieæ 1500 lub 2000 - zrobi siê ³adne mleko z twojego aluska.
 
 Najwa¿niejsze jest, aby usun±æ wszystkie widoczne rysy, je¿eli takie zostan± to polerowanie bêdzie trwa³o d³ugo, a efekt bêdzie taki, jakby¶ na tarty szpachel 240 po³o¿y³ bezbarwny (widaæ wszystkie rysy po papierze)
 
 Na tym koniec z ciê¿k± robot±.
 
 3. Bierzesz filc na k±tówkê lub wiertarkê, pastê do polerowania aluminium (do wyboru 3 gradacje - osobi¶cie u¿ywam po papierze wodnym 1200 wykañczaj±cej na wysoki po³ysk) i jazda!!!
 
 Ju¿ po sekundowym przy³o¿eniu kr±¿ka filcowego z past± do elementu ten zaczyna siê ¶wieciæ.
 
 Wa¿ne, aby¶ nie narobi³ smug, ale praktyka czyni mistrza...
   
 Zabezpieczyæ klarem nie radzê. Polerowany alus spokojnie wytrzyma jeden sezon po czym delikatnie straci odbicie lustrzane. Czym czê¶ciej bêdziesz my³ go wod± nie wycieraj±c do sucha tym szybciej zrobi siê szary.
 Je¿eli bêdziesz dba³ to raz na 3-4 m-ce przetrzesz szmatk± i past± tempo.
 
 Poni¿ej link to moich niektórych prac
 
 http://forum.fireblade.pl...t1697.htm#14511
 |  | 
	
		|  |  |