| Przesuniêty przez: Robertlodz09 2015-12-17, 17:14 | 
 
      | Autor | 
      Wiadomo¶æ | 
   
      
		  | 
   
  | 
     
		 walek156		 
   | 
  
     
     
                			      Wys³any: 2015-12-17, 16:49   W³a¶ciwo¶ci podk³adu epoksydowego/ nak³adanie masy uszczeln
                   
         | 
        
         0 
         | 
				
           
         | 
      
      
   | 
   
      
          
                  Posty: 14 
                | 
      
         
            
               Witam! 
 
 
Postanowi³em wydzieliæ post z w±tku "Dzi¶ pytanie - dzi¶ odpowied¼" mo¿e w osobnym temacie znajdê wiêksze zainteresowanie.
 
 
Po raz pierwszy kry³em blachê podk³adem epoksydowym 2K(novol for classic cars). Po wyschniêciu zaobserwowa³em, ¿e epoksyd zrobi³ siê twardy na amen i tym samym "pêkliwy", po stukniêciu m³otkiem odchodzi ma³ymi p³atami. Czy to s± normalne cechy epoksydu, czy co¶ zrobi³em ¼le ? Druga sprawa: mój znajomy, który pracuje w lakierni du¿ego zak³adu powiedzia³, ¿e epoksyd trzeba najpó¼niej po 4 godzinach przykryæ warstw± bazy, poniewa¿ pod³kad epoksydowy mo¿e posiadaæ mikro pory. Z tego co ja przeczyta³em, epoksyd posiada najlepsze w³a¶ciwo¶ci izoluj±ce... i mo¿na stosowaæ epoksyd jako jedyn± warstwê antykorozyjn±. Jak to jest?
 
 
Nastêpnie chcia³bym zapytaæ o nak³adanie masy uszczelniaj±cej na spawy. W karcie technicznej masy jest napisane, ¿e masê mo¿na nak³adaæ bezpo¶rednio na blachê i po wyschniêciu podk³adowaæ, czy jest to prawid³owa metoda ? czêsto widywa³em na zdjêciach, ¿e masa uszczelniaj±ca sz³a dopiero NA podk³ad. | 
             
						          
       | 
   
	
		| 
      
		 | 
		
			
       | 
   
   
		  | 
   
  
     
		 Robertlodz09  		 
   | 
  
     
     
                			      Wys³any: 2015-12-17, 19:29   
                   
         | 
        
         0 
         | 
				
           
         | 
      
      
   | 
   
      
          
  
                  Pomóg³: 61 razy Posty: 3387 Sk±d: £ód¿ 
                | 
      
         
            
                	  | walek156 napisa³/a: | 	 		  | Po raz pierwszy kry³em blachê podk³adem epoksydowym 2K | 	  
 
 	  | walek156 napisa³/a: | 	 		  | po stukniêciu m³otkiem odchodzi ma³ymi p³atami.  | 	  
 
Blachê tylko wzi±³e¶ pomalowa³e¶ czy mo¿e trochê j± wcze¶niej 
 
dok³adnie przematowi³e¶ papierem i odt³u¶ci³e¶ zmywaczem  ?
 
 	  | walek156 napisa³/a: | 	 		  | podk³adem epoksydowym 2K(novol for classic cars). | 	  
 
Zastosowa³e¶ zalecany utwardzacz i rozcieñczalnik do niego ?
 
Który to epoksyd ... 3:1 czy ten izolator 1:1 ? 
 
 	  | walek156 napisa³/a: | 	 		  | mój znajomy, który pracuje w lakierni du¿ego zak³adu powiedzia³, ¿e epoksyd trzeba najpó¼niej po 4 godzinach przykryæ warstw± bazy, poniewa¿ pod³kad epoksydowy mo¿e posiadaæ mikro pory. | 	  
 
Do¶æ ciekawa "teoria" dla mnie to jest taka "wydumka wytrzepana z du...py"     
 
Z czego lub od czego te mikro pory mog± "powstawaæ" ?
 
A dlaczego nie po 1 godz czy mo¿e 6 godz. trzeba go pokryæ t± baz± ? 
 
a innym podk³adem mo¿na czy nie mo¿na go pokryæ ? 
 
 tylko ta baz± a mo¿e lakierem  ... ? 
 
 	  | walek156 napisa³/a: | 	 		  | Z tego co ja przeczyta³em, epoksyd posiada najlepsze w³a¶ciwo¶ci izoluj±ce... i mo¿na stosowaæ epoksyd jako jedyn± warstwê antykorozyjn±. | 	  
 
Warunkiem jest odpowiednia grubo¶æ tego podk³adu czyli naniesienie 2-3 warstw 
 
epoksyd jest barier± która zatrzymuje wilgoæ. | 
             
									
				|    | 
			 
			          
       | 
   
	
		| 
      
		 | 
		
			
       | 
   
   
		  | 
   
  
     
		 mariusz80  		 
   | 
  
     
     
                			      Wys³any: 2015-12-17, 19:53   
                   
         | 
        
         0 
         | 
				
           
         | 
      
      
   | 
   
      
          
                  Pomóg³: 11 razy Posty: 923 Sk±d: WZ 
                | 
      
         
            
               | walek156, twojemu koledze przyda³oby siê szkolenie | 
             
						
				_________________
 
   | 
			 
						          
       | 
   
	
		| 
      
		 | 
		
			
       | 
   
   
		  | 
   
  | 
     
		 bienek		 
   | 
  
     
     
                			      Wys³any: 2015-12-17, 20:04   
                   
         | 
        
         0 
         | 
				
           
         | 
      
      
   | 
   
      
          
                  Posty: 40 
                | 
      
         
            
               Zawsze mnie zastanawia sk±d siê bior± takie "teorie z d...y"     Kto¶ co¶ us³yszy albo niedos³yszy, sobie dopowie i jakie¶ gó... pó¼niej opowiada innym. Ka¿dy produkt ma swoj± kartê techniczn± i tam jest zwykle wszystko opisane co i jak siê stosuje. | 
             
						          
       | 
   
	
		| 
      
		 | 
		
			
       | 
   
   
		  | 
   
  
     
		 max2014  		 
   | 
  
     
     
                			      Wys³any: 2015-12-17, 20:20   
                   
         | 
        
         0 
         | 
				
           
         | 
      
      
   | 
   
      
          
  
                  Pomóg³: 2 razy Posty: 170 
                | 
      
         
            
               co do epoksydu to ci nie pomogê     bo zapomnia³em ¿e taki podk³ad jeszcze istnieje     
 
ale co do masy to lepiej daæ j± na podk³ad ja zawsze tak robiê i jeszcze nie zdarzy³o mi siê  ¿eby ruda wysz³a w tym miejscu     | 
             
						          
       | 
   
	
		| 
      
		 | 
		
			
       | 
   
   
		  | 
   
  
     
		 Robertlodz09  		 
   | 
  
     
     
                			      Wys³any: 2015-12-17, 22:44   
                   
         | 
        
         0 
         | 
				
           
         | 
      
      
   | 
   
      
          
  
                  Pomóg³: 61 razy Posty: 3387 Sk±d: £ód¿ 
                | 
      
         
            
                	  | walek156 napisa³/a: | 	 		  | chcia³bym zapytaæ o nak³adanie masy uszczelniaj±cej na spawy. W karcie technicznej masy jest napisane, ¿e masê mo¿na nak³adaæ bezpo¶rednio na blachê i po wyschniêciu podk³adowaæ, czy jest to prawid³owa metoda ? czêsto widywa³em na zdjêciach, ¿e masa uszczelniaj±ca sz³a dopiero NA podk³ad. | 	  
 
Zarówno jedna jak i druga metoda jest zgodna z tzw. technologi± renowacji 
 
z tym ¿e wiêkszo¶æ stosuje t± drug± która jest taka jak± wykonuje siê na liniach produkcyjnych aut  czyli nadwozie ,kabina itp. idzie po zgrzewaniu w podk³ad a nastêpnie nak³adane s± wszystkie mastyki po nich dopiero idzie lakier nawierzchniowy. | 
             
						          
       | 
   
	
		| 
      
		 | 
		
			
       | 
   
   
		  | 
   
  
     
		 Robertlodz09  		 
   | 
  
     
     
                			      Wys³any: 2015-12-17, 22:49   
                   
         | 
        
         0 
         | 
				
           
         | 
      
      
   | 
   
      
          
  
                  Pomóg³: 61 razy Posty: 3387 Sk±d: £ód¿ 
                | 
      
         
            
                	  | mariusz80 napisa³/a: | 	 		  | twojemu koledze przyda³oby siê szkolenie | 	  
 
Mariusz po co .... ? 
 
Przecie¿ ten "kolega" to  pracuje w 
 
 	  | walek156 napisa³/a: | 	 		  | w lakierni du¿ego zak³adu  | 	     
 
 
 
Bardziej mi to chyba pasuje jako jakie¶ zas³yszane czy przeczytane 
 
"przemy¶lenia" autora tematu 
 
ukryte pod  opini±  wyra¿on± przez "kolegê lakiernika"  ...
 
a jest z "du¿ego zak³adu" aby podkre¶liæ ¿e to "nie byle kto" tak twierdzi     | 
             
						          
       | 
   
	
		| 
      
		 | 
		
			
       | 
   
   
		  | 
   
  | 
     
		 walek156		 
   | 
  
     
     
                			      Wys³any: 2015-12-17, 23:59   
                   
         | 
        
         0 
         | 
				
           
         | 
      
      
   | 
   
      
          
                  Posty: 14 
                | 
      
         
            
               Tak podejrzewa³em, ¿e co¶ pokrêci³ ten znajomy - ¶wie¿o upieczony lakiernik, który po jednym zak³adowym szkoleniu dawa³ mi takie "lekcyje"- w³a¶nie dlatego przytoczy³em jego "wskazówki" na forum poniewa¿ zasia³ mi w±tpliwo¶ci (to nie s± moje wymys³y:P).
 
 
Podk³ad to epoxy primer 3:1, utwardzacz z zestawu, aplikowany bez rozcieñczania. Blachê matowa³em papierem P180. Na koniec przelecia³em blachê odt³uszczaczem silikonowym. Podk³ad natryskiwa³em w dwóch warstwach z 15 minutowym odstêpem pomiêdzy warstwami.
 
 
Chmm, czy mogliby¶cie spróbowaæ opisaæ jak powinien zachowywaæ siê poprawnie na³o¿ony epoksyd? | 
             
						          
       | 
   
	
		| 
      
		 | 
		
			
       | 
   
   
		  | 
   
  
     
		 Robertlodz09  		 
   | 
  
     
     
                			      Wys³any: 2015-12-18, 00:10   
                   
         | 
        
         0 
         | 
				
           
         | 
      
      
   | 
   
      
          
  
                  Pomóg³: 61 razy Posty: 3387 Sk±d: £ód¿ 
                | 
      
         
            
                	  | walek156 napisa³/a: | 	 		  | Podk³ad to epoxy primer 3:1, utwardzacz z zestawu, aplikowany bez rozcieñczania.  | 	  
 
Jakim pistoletem (dysza) go aplikowa³e¶ bez rozcieñczenia ? 
 
Pytam z ciekawo¶ci poniewa¿ w tej postaci ten podk³ad jest potwornie gesty ....
 
Przynajmniej ten który ja mia³em.
 
 
 	  | walek156 napisa³/a: | 	 		  | mogliby¶cie spróbowaæ opisaæ jak powinien zachowywaæ siê poprawnie na³o¿ony epoksyd? | 	  
 
Tak ¿e mo¿esz go szorowaæ ¶rubokrêtem i nie odskoczy tylko najwy¿ej porysujesz powierzchniê ... 
 
 
Mia³em mo¿liwo¶æ pracowaæ na wszystkich epoksydach Novola ... 
 
Profesional ,Spectral , for Classic Car oraz Industial
 
 
Industrial Novol  365 w wersji wype³niaj±cej tj. 4:1 to po utwardzeniu siê 
 
zacieki na podwoziu czy ramie szlifowane musia³y byæ fleksem  bo papierem rêcznie nie dawa³o siê rady    
 
Uderzaj±c w blachê m³otkiem to tylko skaleczy³e¶ blachê a podk³ad nie odskoczy³ .... | 
             
						          
       | 
   
	
		| 
      
		 | 
		
			
       | 
   
   
		  | 
   
  
     
		 siwy_1981  		 
   | 
  
     
     
                			      Wys³any: 2015-12-18, 09:38   
                   
         | 
        
         0 
         | 
				
           
         | 
      
      
   | 
   
      
         siwy1981
  
                  Pomóg³: 7 razy Posty: 63 
                | 
      
         
            
               | Epoksyd i mikropory ? Akrylowy rozumiem, ale epoksyd ma najlepsze usieciowanie w¶ród ¿ywic stosowanych w lakierowaniu mokrym. Dlatego w antykorozji ciê¿kiej podk³ady to w³a¶nie epoksydy. | 
             
						          
       | 
   
	
		| 
      
		 | 
		
			
       | 
   
   
		  | 
   
  | 
     
		 Bombel		 
   | 
  
     
     
                			      Wys³any: 2015-12-18, 11:40   
                   
         | 
        
         0 
         | 
				
           
         | 
      
      
   | 
   
      
          
                  Pomóg³: 1 raz Posty: 99 
                | 
      
         
            
               | Nie wiem jak te epoksydy z przemys³u czy do klasyków bo nie robi³em ale ten zwyk³y 360 to jest sztywny i ja bym go nie po³o¿y³ tam gdzie kamienie mog± go obt³uc. | 
             
						          
       | 
   
	
		| 
      
		 | 
		
			
       | 
   
   
		  | 
   
  
     
		 hematol  		 
   | 
  
     
     
                			      Wys³any: 2015-12-18, 20:21   
                   
         | 
        
         0 
         | 
				
           
         | 
      
      
   | 
   
      
          
  
                  Pomóg³: 11 razy Posty: 1007 Sk±d: ¦l±sk 
                | 
      
         
            
                	  | Bombel napisa³/a: | 	 		  | ja bym go nie po³o¿y³ tam gdzie kamienie mog± go obt³uc. | 	  
 
A od kiedy epoksyd ma byæ ostatni± warstw±?Jest co¶ takiego jak ¶rodek do konserwacji zwany "barankiem" i to on ma t± funkcjê spe³niaæ czyli odbijaæ kamyki i inne cia³a sta³e które uderzaj± o podwozie czy te¿ progi a epoksyd to izolator od wody.soli,chemii itp. wiec podk³ad epoksydowy nale¿y takze zabezpieczyæ.Ka¿dy materia³ pe³ni swoj± rolê i jest do niej stworzony. | 
             
						          
       | 
   
	
		| 
      
		 | 
		
			
       | 
   
   
		  | 
   
  | 
     
		 Bombel		 
   | 
  
     
     
                			      Wys³any: 2015-12-19, 10:23   
                   
         | 
        
         0 
         | 
				
           
         | 
      
      
   | 
   
      
          
                  Pomóg³: 1 raz Posty: 99 
                | 
      
         
            
                	  | hematol napisa³/a: | 	 		  Bombel napisa³/a:	
 
ja bym go nie po³o¿y³ tam gdzie kamienie mog± go obt³uc.	
 
 
A od kiedy epoksyd ma byæ ostatni± warstw±? | 	  
 
 
A czy ja co¶ napisa³em o ostatniej warstwie? Chyba normalne ¿e to jest izolator i trzeba go odpowiednio przykryæ. Napisa³em ¿e moim zdaniem ten konkretny epoksyd z Novola Protect 360 nie nadaje siê w miejsca gdzie mog± wystêpowaæ uszkodzenia mechaniczne od uderzeñ. Nie chodzi mi o zarysowania tylko i wy³±cznie o uderzenia. On jest sztywny i przy mocnym uderzeniu nie podda siê tylko mo¿e odskoczyæ nawet jak na nim bêd± inne warstwy.
 
Zreszt± uszkodzenia typu zarysowanie do blachy te¿ jest koñcem ochrony jak± daje epoksyd bo w tym miejscu rdza zaczyna rozchodziæ siê pod zdrowy podk³ad. S± epoksydy przemys³owe które oprócz bariery daj± ochronê inhibitorow± ale to inna bajka.     
 
A poza tym równie¿ 80% baranków jest sztywna i s³abo amortyzuje uderzenia. Na podwozia stosuje siê inne ¶rodki konserwuj±ce.
 
 
S± na rynku epoksydy do samochodówki które nie s± tak sztywne i tamte mo¿na bez ryzyka k³a¶æ na podwozia od spodu. Novol tylko na podwozia od wnêtrza auta i ca³e ¶rodki itp     | 
             
						          
       | 
   
	
		| 
      
		 | 
		
			
       | 
   
   
		  | 
   
  | 
     
		 Siekiera		 
   | 
  
     
     
                			      Wys³any: 2015-12-19, 13:57   
                   
         | 
        
         0 
         | 
				
           
         | 
      
      
   | 
   
      
          
  
                  Pomóg³: 10 razy Posty: 988 
                | 
      
         
            
                	  | Bombel napisa³/a: | 	 		  | S± epoksydy przemys³owe które oprócz bariery daj± ochronê inhibitorow± ale to inna bajka.  | 	  
 
 
A tu ciê kolego zaskoczê bo jest teraz taki dziwny produkt w samochodówce który ma co¶  z epoksydu i zawiera zwi±zki antykorozyjne a przy okazji ma wszystkie cechy po¿±dane przez lakierników czyli szybki czas schniêcia, rozlewno¶æ i mo¿na na niego szpachlowaæ jak na epoxa, nak³adaæ ka¿dy dostêpny podk³ad a nawet akryl czy bazê (na przeszlifki)     
 
 
http://www.generalpaint.b...rs/tds/9700.pdf | 
             
						          
       | 
   
	
		| 
      
		 | 
		
			
       | 
   
   
		  | 
   
  
     
		 KK  		 
   | 
  
     
     
                			      Wys³any: 2015-12-20, 12:29   
                   
         | 
        
         0 
         | 
				
           
         | 
      
      
   | 
   
      
          
  
                  Pomóg³: 23 razy Posty: 3347 
                | 
      
         
            
               Tutaj pad³a trafna kwestia, tego odskakiwania epoxydu po uderzeniu.
 
Przekona³em sie o tym nie raz. Rozmawia³em nawet z technikiem o tym poniewa¿ my¶la³em, ¿e ¼le u¿y³em antysilikonu(zdurnia³em ju¿ wtedy).
 
Konkluzja by³a taka, ¿e to nie mo¿liwe.   
 
Tak¿e mo¿na zaobserwowaæ odskakiwanie podk³adów akrylowych od podk³adu epoxydowego. Podk³ad epoxydowy zmatowiony odpowiedni± gradacj±, odt³uszczony zmywaczem nawet do 3 razy i pokryty akrylem. Na cienkiej blaszce to odskkuj± te warstwy po m³oteczku jak g³upie. Raz akryl od epo, a raz wszystko do do³u. 
 
 
Kiedy¶ u¿y³em podk³adu barwionego z Valspara(chyba epoxyd)... testowa³em i na³o¿y³em na powierzchnie tylko wydmuchan± po szlifowaniu, baz odt³uszczañ.
 
Mo¿na to by³o waliæ m³otkiem i bardzo ciê¿ko siê szlifowa³o... ale trzyma³o siê konkretnie. | 
             
						
				_________________
 
   | 
			 
						          
       | 
   
	
		| 
      
		 | 
		
			
       | 
   
   
		  | 
   
  | 
     
		 Feiner		 
   | 
  
     
     
                			      Wys³any: 2015-12-20, 18:04   
                   
         | 
        
         0 
         | 
				
           
         | 
      
      
   | 
   
      
          
                  Posty: 30 
                | 
      
         
            
                	  | Siekiera napisa³/a: | 	 		  A tu ciê kolego zaskoczê bo jest teraz taki dziwny produkt w samochodówce który ma co¶ z epoksydu i zawiera zwi±zki antykorozyjne a przy okazji ma wszystkie cechy po¿±dane przez lakierników czyli szybki czas schniêcia, rozlewno¶æ i mo¿na na niego szpachlowaæ jak na epoxa, nak³adaæ ka¿dy dostêpny podk³ad a nawet akryl czy bazê (na przeszlifki)   
 
 
http://www.generalpaint.b...rs/tds/9700.pdf | 	  
 
 
To co¶ siê jednak zmieni³o bo pamiêtam jak z rok temu by³a ostra wymiana zdañ o to szpachlowanie i chyba chodzi³o o ten wash primer czy co¶ popl±ta³em? | 
             
						          
       | 
   
	
		| 
      
		 | 
		
			
       | 
   
   
		  | 
   
  
     
		 mariusz80  		 
   | 
  
     
     
                			      Wys³any: 2015-12-20, 18:21   
                   
         | 
        
         0 
         | 
				
           
         | 
      
      
   | 
   
      
          
                  Pomóg³: 11 razy Posty: 923 Sk±d: WZ 
                | 
      
         
            
               | Nie, nie popl±ta³e¶ 😉 | 
             
						
				_________________
 
   | 
			 
						          
       | 
   
	
		| 
      
		 | 
		
			
       | 
   
   
		  | 
   
  | 
     
		 Siekiera		 
   | 
  
     
     
                			      Wys³any: 2015-12-20, 20:58   
                   
         | 
        
         0 
         | 
				
           
         | 
      
      
   | 
   
      
          
  
                  Pomóg³: 10 razy Posty: 988 
                | 
      
         
            
               No muszê przyznaæ ¿e wtedy to i ja by³em mocno sceptyczny bo brakowa³o potwierdzenia w oryginalnych kartach ale jak to mówi± tylko krowa nie zmienia pogl±dów     
 
 
 
Na dzieñ dzisiejszy uwa¿am ¿e to zajeb.sty podk³ad, sam u¿ywam i sprzedajê coraz wiêcej bo ludziska szybko siê przekonuj±. Ma³o tego, próbowa³em go eksperymentalnie u¿ywaæ jako izolatora na stare rozszlifowane warstwy jako ochrona przed podnoszeniem przy nak³adaniu wype³niacza akrylowego i efekty jak na razie zachêcaj±ce ale nie namawiam bo tego nie ma w karcie technicznej     | 
             
						          
       | 
   
	
		| 
      
		 | 
		
			
       | 
   
   
		  | 
   
  
     
		 POLYKAR.PL [Usuniêty]		 
   | 
  
     
     
                			      Wys³any: 2015-12-20, 22:50   
                   
         | 
				
           
         | 
      
      
   | 
   
      
          
                  
                | 
      
         
            
               heh .... d³ugo trwa³o zanim Turbo siê doczeka³o     | 
             
						          
       | 
   
	
		| 
      
		 | 
		
			
       |